صلاحیت و شایستگی معلم از منظرقرآن و احادیث اسلامی
کد مقاله : 1024-CNF
نویسندگان
رباب افشاری *
آموزگار
چکیده مقاله
در هر نظام آموزشی و تربیتی یکی از مهم‌ترین ارکان، معلمین هستند که وظیفه‌ی سنگین تعلیم و تربیت فرزندان یک جامعه را بر عهده دارند. به همین خاطر لازم است با توجه به اسلامی بودن کشور، خصوصیات و ویژگی های یک معلم مدنظر جامعه‌ی اسلامی را بدانیم و بر آن واقف باشیم. هدف از این مطالعه بررسی صلاحیت و شایستگی های معلم از منظر قرآن و احادیث اسلامی بوده است. روش پژوهش توصیفی- تحلیلی و از ابزار و شیوه‌ی جمع آوری اطلاعات منابع کتابخانه‌ای، مقالات استفاده شده است. نتایج به دست آمده در این مطالعه نشان داد که در اسلام هدف غایی تربیت عبودیت است تربیت انسان‌ها باید برای نیل به این غایت باشد. برای رسیدن به غایت تربیت معلم باید واجد صفات و خصوصیاتی باشد که شایسته این حرفه مقدس قلمداد می-گردد. همچنین با مطالعه‌ای که صورت گرفته است برخی از صفات بیشتر، هم‌چون: عمل به علم، تواضع و فروتنی، خلوص نیت، جرأت ابراز ندانستن، نشر علم، مهرورزی، صبر وبردباری، عفو و گذشت، حقیقت مداری صلاحیت و شایستگی در تعلیم و شوق به فراگیری بیشتر مورد توجه و تاکید قرار گرفته است.
کلیدواژه ها
واژه‌های کلیدی: معلم، اسلام، تربیت، آیات، علم، خلوص نیت.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر