توسعه حرفه ای معلمان، گامی استراتژیک در مسیر تحول(مبتنی بر شایسته سالاری) |
کد مقاله : 1021-CNF |
نویسندگان |
مینا نظری * آموزگار |
چکیده مقاله |
یکی از مهمترین سازمانها، سازمان آموزش و پرورش است که وظیفه خطیر انسان سازی را بر عهده دارد، سازمانی که بدون شک میتوان آن را نیرو محرکه توسعه همه جانبه جامعه دانست. با توجه به پیشرفت تکنولوژی و سرعت بالای تغییر دنیای امروزی نمیتوان توسعه و تعالی معلمان را به عنوان عنصر کلیدی از نظر دور داشت. در این نوشتار سعی شده تا ضمن مفهوم شناسی توسعه حرفهای، ضرورت و اهمیت آن در حرفه معلمی تحلیل گردد. هدف از این مطالعه پی بردن به مفهوم توسعهی حرفهای(مبتنی بر شایسته سالاری)، ضرورت و اهمیت آن در حرفهی معلمی بوده است. روش پژوهش توصیفی- تحلیلی و از ابزار و شیوهی جمع آوری اطلاعات منابع کتابخانهای، مقالات استفاده شده است. نتایج به دست آمده در این مطالعه نشان داد که نقش و اهمیت معلم در نظام آموزشی و تاثیر بسیار آن در موفقیت تحصیلی فراگیران، باعث شده تا در زمینه توسعه حرفهای معلمان در سطح جهانی بحث های زیادی مطرح شود و الگوها و روشهای متنوعی چون: الگوی کارورزی، مشاهده یا ارزیابی، گروههای مطالعاتی، نظارت، فعالیتهای هدایت شده و پژوهش عملیاتی برای آن ارائه گردد توسعه حرفهای باید به عنوان یک فرایند مداوم در نظر گرفته شود و بتواند تمام کارکنان را دربر بگیرد، رشد فردی و انگیزه، فراگیران را در فرایند تدریس درگیر کند و از پیشرفت شغلی معلمان حمایت نماید. توسعه حرفهای اطمینان میدهد که معلمان محتوا، فرایند، دانش، مهارتها، اختیار و صلاحیت لازم را کسب کرده و آمادگی دارند که به فراگیران آموزش اثربخشی ارائه دهند |
کلیدواژه ها |
کلید واژه: آموزش و پرورش، توسعهی حرفهای، تدریس، اثربخشی. |
وضعیت: پذیرفته شده مشروط برای ارائه شفاهی |