بررسی نقش سواد رسانه ای در کاهش آسیب های اجتماعی
کد مقاله : 1019-CNF
نویسندگان
لیلا سرابی *
آموزگار
چکیده مقاله
هدف از این مطالعه بررسی نقش سواد رسانه‌ای در کاهش آسیب‌های اجتماعی بوده است. روش پژوهش توصیفی- تحلیلی و از ابزار و شیوه‌ی جمع‌آوری اطلاعات منابع کتابخانه‌ای، مقالات استفاده شده است. از جمله نتایج به دست آمده در این مطالعه نشان داد که برای مواجه با آسیب‌های اجتماعی فضای مجازی نباید احساسی برخورد کرد بلکه، این برخورد‌ها باید با سیاست و منطق همراه شود تا تاثیرات لازم را بر گروه هدف داشته باشد. البته این برخورد‌ها نباید با آزادی‌های مدنی افراد جامعه در تضاد باشند. فضای مجازی علاوه بر آسیب‌هایی که می‌تواند به همراه داشته باشد می‌تواند کارکردهای مفیدی نیز داشته باشد. باید از تجارب موجود در این زمینه بهره برد و با مدیریت و مهندسی فرهنگ فضای مجازی و از طریق مدیریت دانش، بازاریابی محتوا و تولید آن، علاوه بر ایجاد سرمایه‌های فرهنگی و اجتماعی، برای کشور کسب درآمد نیز کرد. افرادی که به سواد رسانه ای مجهز شده اند می-توانند ضمن داشتن دیدی انتقادگونه، بهترین راه را برای بهره بردن از فضای مجازی را انتخاب کنند. تا کمترین آسیب‌ها را از بودن در این فضا را متحمل شوند. نهادهای اجتماعی-آموزشی همچون آموزش و پرورش، دانشگاه‌ها به عنوان متولیان امر آموزش و تربیت انسان نقش عمده‌ای بر عهده دارند؛ آموزش و پرورش به عنوان اولین نهاد آموزشی که فرد به عنوان عضوی از جامعه با آن اشنا می شود نقش اصلی را بر عهده دارد؛ بنابراین سیاست گذاران باید تمهیداتی بیاندیشند تا از طریق آن، سواد رسانه‌ای به عنوان جزئی اساسی از زندگی هر شخص به حساب آید.
کلیدواژه ها
واژه های کلیدی: فضای مجازی، آموزش و پرورش، سواد رسانه‌ای، آسیب‌های اجتماعی، آزادی مدنی.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر