راهکارهای ارتقاء فرهنگ پژوهش در بین معلمان و دانشجو معلمان |
کد مقاله : 1016-CNF |
نویسندگان |
فرشته هواسی *1، سما خسروی2، پریسا گوران1 1علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، دهلران، ایلام، ایران 2علون تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، مهران، ایلام، ایران |
چکیده مقاله |
فرهنگ پژوهش شامل رفتارها، ارزشها، انتظارات، هنجارهای پژوهش دانشگاهی و نگرشهای موجود در این زمینه میباشد. تمرکز این مقاله براساس راهکارهای ارتقاء فرهنگ پژوهش در بین معلمان و دانشجو معلمان است. برای تحلیل منطقی موضوع از نظرات علمی اندیشمندانی چون دیکسی، لالی، قانعی راد و صافی و همچنین پیشینه ی تحقیقات میدانی عاشق آبادی، غلامی، آلیسون، باپوریکا، گودائو و هومنکه استفاده شده است. مقاله حاضر از نوع کاربردی و به صورت توصیفی-پیمایشی و با استفاده از منابع کتابخانه ای، و مراجعه و مطالعه اسناد بالادستی و پژوهشهای موجود، راهکارهای ارتقاء پژوهش و عوامل موثر بر گسترش فرهنگ پژوهش را در دو سطح فردی و سازمانی دسته بندی کرده است. جامعه آماری تحقیق شامل تمامی معلمان و دانشجو معلمان شهر ایلام در سال 1398 است که با استفاده از شیوه نمونه گیری خوشهای چندمرحله ای، 241 نفر از آنان به عنوان نمونه انتخاب گردیدند. ابزار پژوهش پرسشنامه محقق ساخته بود و تحلیل دادهها با استفاده از آمار توصیفی انجام شد. نتایج پژوهش نشان داد که جهت ارتقاء فرهنگ پژوهش در سطح فردی، «داشتن نهادهای پشتیبان» با میانگین 3.56 و «داشتن امکانات و منابع تحقیقاتی» با میانگین 3.75 و در سطح سازمانی «اقدامات پژوهشی دورهای و منسجم» با میانگین 3.48 و به «اشتراک گذاشتن تخصص و دانش» با میانگین 3.43 درصد به دست آمد. |
کلیدواژه ها |
پژوهش، فرهنگ پژوهش، معلمان، دانشجو معلمان |
وضعیت: پذیرفته شده |