توسعه ی اخلاق حرفه ای معلمان از دیدگاه نهج البلاغه
کد مقاله : 1014-CNF
نویسندگان
سارا رفیعی *
آموزگار
چکیده مقاله
هدف از این مطالعه بررسی توسعه‌ی اخلاقی معلمان که به عنوان یکی از صلاحیت‌های حرفه‌ای و یکی از شاخص‌های شایسته سالاری معلمی از دیدگاه نهج البلاغه بوده است. روش پژوهش توصیفی- تحلیلی و از ابزار و شیوه‌ی جمع آوری اطلاعات منابع کتابخانه‌ای، مقالات استفاده شده است. از جمله نتایج به دست آمده در این مطالعه نشان داد که معلمان مدارس برای به انجام رساندن امور آموزشی خود علاوه بر معیارهای اداری و قانونی نیاز به مجموعه‌ای از رهنمودهای اخلاقی دارند که آنان را درآموزش یاری دهد و نوعی هماهنگی بین معلمان و دانش آموزان در حرکت به سوی شیوه مطلوب آموزش را برایشان میسر سازد. اگر فرهنگ اخلاق حرفه‌ای در زندگی کاری معلمان وجود و حضور داشته باشد، آموزش شیرین و توام با رضایت شغلی، احساس رضایت‌مندی، خود شکوفایی و رضایت دانش آموزان را در پی خواهد داشت معلمان مراکزآموزشی درفعالیت‌های خود به غیر از چارچوب‌های قانونی باید تحت تأثیر اصول اخلاقی نیز باشند واز همه مهم‌تر این که این اصول را از منبع والای اعتقادی –قرآن کریم و سخنان ائمه خصوصاً کتاب پربار نهج البلاغه بگیرند. زیرا چارچوب‌های اداری و قانونی به طور مناسب پوشش دهنده تصمیمات درست و مطلوب نیستند. نقش مدرسان و معلمان در مراکز آموزشی بسیار مهم خواهد بود از منظر نهج البلاغه آن‌چه مایه برتری معلمان و سبب والایی شان است، کرامت‌های فرهنگی واخلاقی است و این کرامت‌ها در تربیت نسل های آینده، نقشی اساسی دارد.
کلیدواژه ها
توسعه‌ی اخلاقی، معلمی، نهج البلاغه، دانش آموزان، آموزش.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر