مطالعه تطبیقی جایگاه کارورزی در توسعه حرفه ای دانشجو معلمان |
کد مقاله : 1012-CNF |
نویسندگان |
رقیه احمدی * آموزگار |
چکیده مقاله |
برنامه درسی کارورزی فراهم کنندهی ابزار رسیدن به اهداف معلمی است. هر تجربهای که با شغل مدنظر ترکیب گردد کارورزی نامیده میشود. کارورزی در تربیت معلم، محیطی واقعی یا شبه واقع در اختیار دانشجو- معلمان قرار میدهد تا با آیندهی شغلی خود بیشتر آشنا گردند. هدف از این پژوهش بررسی تطبیقی برنامه کارورزی در توسعه حرفهای دانشجو معلمان چهار کشور انگلستان، فرانسه، آلمان و ژاپن بوده است. این پژوهش سه بخش تحلیلی را شامل میشود. ابتدا نقش کارورزی بر روی صلاحیتهای معلمی مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت. سپس، بررسی تطبیقی فعالیت کارورزی در کشورهای مورد مطالعه انجام شد. و در نهایت پیشنهادهایی کاربردی جهت ارتقا برنامه کارورزی در دانشگاه فرهنگیان ذکر شده است. نتایج حاصل از این مطالعه نشان داد که علت وجود کارورزی در برنامهدرسی تربیت معلم، رسیدن دانشجو معلمان به «خودباوری و اعتماد به نفس حرفهای» و «خودسازی حرفهای متناسب با تجارب به دست آمده» میباشد. برنامهدرسی کارورزی در کشورهای پیشرفته، دارای زیرساخت و برنامههای مدون و هدفدار است. فعالیتهای کارورزی در حال تبدیل شدن به یک فرایندهمسو با فعالیتهای دانشجو- معلمان است. |
کلیدواژه ها |
کلیدواژه: کارورزی، دانشجو-معلمان، تربیت معلم، شغل. |
وضعیت: پذیرفته شده |