بررسی تأثیر کارورزی در دستیابی به صلاحیت های معلم حرفه ای درمیان دانشجویان دانشگاه فرهنگیان استان زنجان پردیس شهید بهشتی ) پژوهش روایتی مبتنی گفته های دانشجو معلمان پسر)
کد مقاله : 1008-CNF
نویسندگان
حسین احمدی مقدم *
فرهنگی
چکیده مقاله
هر جامعه و یا هر تمدنی برای پیشرفت در تمامی بخش‌های خود، نیازمندیک نظام تعلیم و تربیت قدرتمند است. مهم‌ترین بخش هر نظام آموزشی هم نیروی انسانی یا معلمان خواهند بود. بنابراین باید توانایی و صلاحیت‌های موردنیاز را در این افراد به منظور تعلیم و تربیت صحیح ایجاد کرد. در ایران آموزش معلمان بر عهده دانشگاه فرهنگیان است، در برنامه درسی دانشگاه فرهنگیان کارورزی و حضور دانشجو معلم در کلاس درس قرار دارد که این موجب متمایز شدن این دانشگاه با سایر دانشگاه ها شده است. پژوهش گر در این مطالعه، ابتدا با استفاده از منابع کتابخانه ای معیارهای صلاحیت معلمی را شناسایی نمود. علاوه بر این نتایج کارورزی مورد بررسی قرار گرفت. سپس، با استفاده از روش تحقیق کیفی از نوع روایتی از طریق مصاحبه‌های نیمه ساختار یافته عمیق با پانزده نفر از دانشجویان دانشگاه فرهنگیان پردیس شهیدبهشتی زنجان داده‌های خام پژوهش جمع‌آوری شد. سپس داده‌های خام کدگذاری شدند. تا بدین طریق به بررسی تاثیر کارورزی در ایجاد صلاحیت‌های حرفه‌ای دانشجو-معلمان پرداخته شود. یافته‌های پژوهش نشان داد که دانشجو-معلمان درفرایند کارورزی تا حد زیادی می‌توانند به صلاحیت‌های یک معلم پی ببرند.
کلیدواژه ها
جامعه، معلمان، دانشگاه فرهنگیان، کارورزی، دانشجو- معلمان.
وضعیت: پذیرفته شده