بررسی فرصت ها و چالش های دوره های آموزش ضمن خدمت مجازی، سامانه جامع مدیریت یادگیری و آموزش فرهنگیان (LTMS) و سامانه مدیریت یادگیری رایادرس (rayadars) در بهبود و ارتقای مهارتهای حرفه ای تدریس معلمان (مورد مطالعه: معلمان ابتدایی منطقه موسیان)
کد مقاله : 1005-CNF
نویسندگان
مهدی میرزایی *
آموزگار منطقه موسیان
چکیده مقاله
هدف ین پژوهش،بررسی فرصت ها و چالش ها(آسیب ها) دوره های آموزش ضمن خدمت مجازی در سامانه جامع مدیریت یادگیری و آموزش فرهنگیان(LTMS) و سامانه مدیریت یادگیری رایادرس(rayadars) در بهبود و ارتقای مهارتهای حرفه ای تدریس از دیدگاه معلمان ابتدایی منطقه موسیان در سال تحصیلی 99/98 می باشد.این پژوهش جزء تحقیقات کاربردی و به شیوه توصیفی-پیمایشی بوده و از مصاحبه استفاده شده است. نتایج نشان داد که چالش ها شامل:طولانی بودن برگزاری برخی از دورها،نبود تناسب استاندارد برخی از سوالات آزمون ها با تفاوت های فردی،سطح تحصیلات و ویژگی های کاربران،نبود نظارت و امنیت لازم و کافی برای شرکتهر کاربر در دوره ها به صورت(خود واقعی) کاربر به عنوان شرکت کننده، نداشتن تعامل و گفتگوی دوسویه و فعال کاربر با مدرس و مدیر دوره، نبود خود ارزیابی توسط هر کاربر،تاکید بیش از حد بر ارزیابی کمی(نمره نهایی)،طولانی بودن ثبت نمره نهایی آزمون،تداخل برگزاری برخی آزمون ها با ساعات اداری و آموزشی معلمان و بالاخره قطع و وصل شدن و سرعت پایین سامانه و مشکلات پرداخت آنلاین هزینه ثبت نام در برخی از دوره ها. همچنین مشخص شد که سامانه(LTMS) و(rayadars) در زمینه های هدف، محتوا و راهبردهای یاددهی-یادگیری از نظر معلمان، عملکرد مطلوبی داشته اند. همچنین بطور نسبتاً مطلوبی باعث شناخت بیشتر معلمان در طبقات یادگیری حیطه شناختی(دانش، درک و فهم و کاربرد) از مهارهای حرفه ای تدریس نظیر:طرح درس،تعیین هدف های آموزشی،ارزشیابی تشخیصی،تکوینی، پایانی،روشهای خلاقانه و متنوع تدریس، الگوهای تدریس،تحلیل محتوای برنامه درسی، ارتباط و مدیریت کلاس درس و در نهایت ارائه انواع تکالیف متنوع و مهارت محور شوند.
کلیدواژه ها
کلید واژه ها: دوره های آموزش ضمن خدمت مجازی، سامانه جامع مدیریت یادگیری و آموزش فرهنگیان (LTMS)، سامانه مدیریت یادگیری رایادرس (rayadars)، مهارتهای حرفه ای تدریس، معلمان ابتدایی.
وضعیت: پذیرفته شده مشروط برای ارائه به صورت پوستر