نقش فنآوری اطلاعات و ارتباطات در ارتقای کیفیت روش های نوین تدریس |
کد مقاله : 1000-CNF |
نویسندگان |
سعید شیخی *1، مهدیه خسروی2، اسداله احمدی3، مراد شاهمرادی4 1آموزش و پرورش منطقه 15 تهران، ایران 2آموزش و پرورش ناحیه 2 قزوین، ایران 3دانشگاه پیام نور ایلام 4دانشگاه پیام نور آبدانان، ایلام، ایلام، ایران |
چکیده مقاله |
هدف: اﻣﺮوزه فنآوری ﺟﺰﺋﯽ ﺟﺪاﯾﯽﻧﺎﭘﺬﯾﺮ از زﻧﺪﮔﯽ اﻧﺴﺎﻧﻬﺎ ﺷﺪه و بر جنبههای مختلف زندگی فردی و اجتماعی او تأثیر گذاشته است. انسان سعی کرده است با افزایش دانش خود در این زمینه از آن به شکلهای گوناگون استفاده کند که از جمله آنها آموزش و یادگیری است، بنابراین در این پژوهش به نقش فنآوری اطلاعات و ارتباطات در ارتقای کیفیت روشهای نوین تدریس پرداخته شده است. روش پژوهش: روش تحقیق در این پژوهش ﺑﻪ ﺷﻴﻮهی ﻛﻴﻔﻲ و از ﻧﻮع تحلیل اﺳﻨﺎدی اﺳﺖ. در اﻳﻦ زﻣﻴﻨﻪ ﻣﻄﺎﻟﻌﺎت و منابع مرتبط با موضوع گردآوری شده و به ارائهی یافته های کیفی پژوهش پرداخته شده است. یافته ها: از آنجا که دانش آموزان اﻣﺮوز، ﻓﺮزﻧﺪ ﻋﺼﺮ اﻃﻼﻋﺎت و ارﺗﺒﺎﻃﺎت هستند و از ﮐﻮدﮐﯽ ﺑﺎ فنآوریﻫﺎی اﯾﻦ ﻋﺼﺮ در ارﺗﺒﺎط هستند اﮔﺮ آﻣﻮزش و نظام آﻣﻮزﺷﯽ ﻣﺘﻨﺎﺳﺐ ﺑﺎ فنآوری اﯾﻦ ﻋﺼﺮ ﻧﺒﺎﺷﺪ، یادگیری و پیشرفت تحصیلی به دنبال نخواهد داشت. نتیجهگیری: استفاده از فنآوری سبب ارتقای کیفیت فرایند یاددهی- یادگیری، ایجاد فرصت های یادگیری برابر، توجه به تفاوتهای فردی، کمال بخشیدن به خود و محیط پیرامون می شود. اﺳﺘﻔﺎده ﻣﻨﺎﺳﺐ از فنآوری اﻃﻼﻋﺎت در ﻓﺮاﯾﻨﺪ ﺗﺪرﯾﺲ-ﯾﺎدﮔﯿﺮی میتواند ﺑﻪ ارﺗﻘﺎی ﮐﯿﻔﯿﺖ ﺗﺪرﯾﺲ و ﻧﯿﺰ دﺳﺘﺎوردﻫﺎی ﯾﺎدﮔﯿﺮی شود. البته اﻓﺮاط در اﺳﺘﻔﺎده از فنآوری، ﺧﻮد منجر ﺑﻪ ﺗﺄﺛﯿﺮ ﻣﻨﻔﯽ آﻣﻮزﺷﯽ و ﮐﺎﻫﺶ ﺑﻬﺮهوری آﻣﻮزﺷﯽ میشود. |
کلیدواژه ها |
فنآوری اطلاعات، ارتباطات و روشهای نوین تدریس |
وضعیت: پذیرفته شده مشروط برای ارائه به صورت پوستر |